Προσέχετε εις εαυτούς

Η φράση «Προσέχετε, Αγρυπνείτε και Προσεύχεστε» είναι από την εποχή του Χριστού μέχρι και σήμερα, μια συνεχής προτροπή του Πνεύματος του Αγίου προς όλους τους πιστούς. Αυτή η προτροπή δεν απευθύνεται μόνο στους πρώτους μαθητές και αποστόλους, αλλά σ’ όλους τους χριστιανούς που ασκούν πίστη και λατρεύουν τον Θεό «εν πνεύματι και αληθεία».

Η ανάγκη της προσοχής και της εγρήγορσης

Ο χριστιανός πρέπει να είναι άγρυπνος, προσεκτικός και να προσεύχεται αδιάκοπα, γιατί όπως έλεγε ο απόστολος Παύλος: «Εγώ λοιπόν ούτω τρέχω, ουχί ως αβεβαίως, ούτω πυγμαχώ, ουχί ως κτυπών τον αέρα, αλλά δαμάζω το σώμα μου και δουλαγωγώ, μήπως εις άλλους κηρύξας εγώ γείνω αδόκιμος.» (Α΄Κορ.9:26-27) Εάν ο Παύλος, ο ίδιος ως απόστολος, ένιωθε την ανάγκη να προσέχει τον εαυτό του, πόσο περισσότερο εμείς; Όπως ο Παύλος ταλαιπωρήθηκε και υπέφερε για την αγάπη του Χριστού και για το έργο Του, έτσι και εμείς καλούμαστε να ακολουθήσουμε το παράδειγμά του.

Η γνώση του Ευαγγελίου

Για να αποκτήσει κανείς την πείρα και την εσωτερική δύναμη του Χριστού και των αποστόλων, πρέπει να ζει σύμφωνα με το Ευαγγέλιο και να είναι έτοιμος για διωγμούς και δοκιμασίες. Όπως λέει ο Παύλος: «Πάντες οι θέλοντες να ζώσιν ευσεβώς εν Χριστώ Ιησού θέλουσι διωχθή» (Β’Τιμ.3:12). Η γνώση του Ευαγγελίου και η αφοσίωση στην πίστη προσφέρουν ασφάλεια και σταθερότητα. Αντί να απογοητευόμαστε, πρέπει να αυξάνουμε την προσοχή μας και να κτίζουμε την πίστη μας πάνω σε γερά θεμέλια από «χρυσό, άργυρο και πολύτιμους λίθους».

Ο εαυτός μας, ο μεγαλύτερος εχθρός μας

Ο Απόστολος Παύλος επισημαίνει ότι η ψυχή μας είναι διαρκώς σε κίνδυνο, καθώς πνεύματα πλάνης προσπαθούν να παρασύρουν ακόμα και τους εκλεκτούς. Συχνά, οι πιστοί παρασύρονται από ξένες παραδόσεις και ψευδοδιδασκαλίες, οι οποίες έχουν καταστροφικές συνέπειες για αυτούς και το περιβάλλον τους. Αυτοί οι άνθρωποι αδικούν την ψυχή τους, επειδή δεν είναι στερεοί στην πίστη και δεν στηρίζονται στη διδασκαλία των αποστόλων και στο πνεύμα του Ευαγγελίου. Ο Χριστός, από την αρχή της διακονίας Του, υπενθύμισε στους μαθητές Του να απομακρύνονται από τις εσωτερικές πλάνες και υπερηφάνειες, όπως δείχνει το παράδειγμα με τον Ναό του Σολομώντα. (Μάρκ.κεφ.13:1-2). Η δικαιοσύνη του Θεού προηγείται απ’ όλα. Όπως λέει ο Παύλος,  «Κι αν η συνείδησή μου δεν με ελέγχει, είναι ο Θεός που βρίσκεται πάνω από αυτήν» (Α’Κορ.4:4). Το παράδειγμα του Παύλου είναι μια πρόσκληση για όλους μας να προσέχουμε τον εαυτό μας και να διατηρούμε την πίστη μας ακέραιη, χωρίς να επιτρέπουμε στον κόσμο να μας απομακρύνει από το θέλημα του Θεού.

Προσέχετε από την ζύμη των Φαρισαίων

Οι Φαρισαίοι είχαν κάνει την ευσέβεια επάγγελμα, «Χάριν μισθού εξεχύθησαν εις την πλάνην του Βαλαάμ» (Ιούδ.1:11 ) και η υποκρισία τους αποτέλεσε πηγή παραπλάνησης. Ο Χριστός μας προειδοποίησε για τη ζύμη τους, η οποία είναι η υποκρισία, και μας καλεί να φυλάξουμε τον εαυτό μας από αυτήν. Οι Φαρισαίοι προσπαθούσαν να εκμεταλλευτούν τη θρησκεία για ίδιον όφελος, παρασύροντας τους ανθρώπους σε εσφαλμένα μονοπάτια. Ο Χριστός μας διδάσκει να προσέχουμε και να μην υποκύπτουμε στην υπερηφάνεια και την επιθυμία για εξουσία και πλούτη, διότι στην περίπτωση αυτή θα κάναμε «τον οίκο του Πατρός Του οίκο εμπορίου και ληστών» (Κολ.2:23) 

Προσέχετε από την ζύμη του Ηρώδη

«Θρησκεία καθαρά και αμίαντος ενώπιον του Θεού και Πατρός είναι αύτη, να επισκέπτηται κάποιος τους ορφανούς και τας χήρας εν τη θλίψει αυτών, και να φυλάττη εαυτόν αμόλυντον από του κόσμου». (Ιακ.1:27 ) Εδώ έχουμε κάτι άλλο εξίσου σημαντικό με την υπόκριση των Φαρισαίων που πρέπει να προσέχουμε και αφορά μια διδασκαλία (ζύμη) που εξήρε το κοσμικό φρόνημα και την αλόγιστη ζωή και η οποία παρατηρούνταν στις αυλές του Ηρώδη! Αυτοί που ακολουθούν αυτή τη διδασκαλία ζουν με την αντίληψη «ας φάγωμεν και ας πίωμεν, διότι αύριον αποθνήσκομεν». Η κοινωνία με τέτοιους ανθρώπους οδηγεί σε ηθική και πνευματική κατάπτωση. Ο απόστολος Παύλος τονίζει ότι «η κακή συναναστροφή φθείρει τα καλά ήθη» (Α’ Κορ.15:32-33), και η αμαρτωλή ζωή των ανθρώπων αυτών έχει καταστροφικές συνέπειες. (Γαλ.5:19-21)

Προσέχετε από το φρόνημα των Σαδδουκαίων

Οι Σαδδουκαίοι ήταν μια ελιτίστικη κάστα με υψηλά αξιώματα στο ιερατείο και το συνέδριο. Για τον λόγο ότι είχαν την δυνατότητα κάθε φορά και ανάλογα με τις περιστάσεις να πηγαίνουν με τους ποιο δυνατούς πολιτικά σχηματισμούς, αυτό τους έκανε αντιπαθητικούς και απόμακρους από τον λαό, σε σημείο κατά τον 1ον αιώνα να εξαφανιστούν τελείως.

Σήμερα, επίγονους των Σαδδουκαίων και θερμούς υποστηρικτές της διδασκαλίας τους «πως δεν υπάρχει ανάσταση»,  βλέπουμε πάρα πολλούς. Οι ίδιοι δεν θέλουν να εισέλθουν στην Βασιλεία των Ουρανών κι εμποδίζουν την είσοδο και σε πολλούς άλλους. Παρείσακτοι άνθρωποι, ψευδόχριστοι και ψευδοδιδάσκαλοι, λύκοι βαρείς μη φειδόμενοι του ποιμνίου. ο απόστολος Παύλος σε επήκοον όλων αυτών που αντιλέγουν, ως προς την ανάσταση, μας λέει: «Εάν εν ταύτη τη ζωή μόνον ελπίζωμεν εις τον Χριστόν, είμεθα ελεεινότεροι πάντων των ανθρώπων.» (Α΄Κορ.15:19 ) Με τις απίστευτες αντιλογίες τους θα αφανιστούν όπως ο Κορέ, (Αρ.16:1) αφού προσπαθούν ν’ ανατρέψουν την ελπίδα του ερχομού του Σωτήρα Χριστού, απομακρύνοντάς την από τις καρδιές των πιστών με κάθε τρόπο.

Θα πρέπει να γίνει κατανοητό απ’ όλους πως, είτε το θέλουμε είτε όχι, το σχέδιο του Θεού κινείται μεταξύ της σταύρωσης του Ιησού, της ανάστασής Του από τους νεκρούς και της συντέλειας του αιώνος. Ας αναρωτηθεί τώρα και ο ποιο κακόπιστος…. Εάν όλες οι προφητείες που αφορούσαν την πρώτη έλευσή του Χριστού εκπληρώθηκαν στο πρόσωπο του Ιησού και αυτό είναι αποδεκτό από τους πάντες, ΓΙΑΤΙ να μην εκπληρωθούν και οι προφητείες που αναφέρονται στην δεύτερη παρουσία Του και στα γεγονότα που μεσολαβούν έως την έλευσή Του;

Κακές ζύμες και πλάνες

Αυτό το άρθρο αποσκοπεί να υπενθυμίσει σε όλους όσοι αγωνίζονται να διατηρήσουν την πίστη τους ακέραιη ότι πρέπει να προσέχουν από τις κακές ζύμες του κόσμου που προσπαθούν να τους παρασύρουν μακριά από τον δρόμο του Θεού.

Από όλα όσα αναφέρθηκαν, προκύπτει η ανάγκη να απομακρυνθούμε από τις ζύμες των Φαρισαίων, των Σαδδουκαίων και των Ηρωδιανών, δηλαδή από την υποκρισία, την επιθυμία για εξουσία και πλούτη, και την κοσμική ζωή που απομακρύνει από το θέλημα του Θεού. Η σωτηρία μας απαιτεί από εμάς να διατηρούμε καθαρή τη συνείδησή μας και να μην παρασυρθούμε από τις πλάνες του κόσμου.

Το Ευαγγέλιο, και ιδιαίτερα το προφητικό του μέρος, είναι ο οδηγός μας για να παραμείνουμε στην αλήθεια και να μην πλανηθούμε. Η πίστη μας στην Ανάσταση του Χριστού και στη δεύτερη Παρουσία Του είναι θεμέλιο της χριστιανικής πίστης και πηγή ελπίδας και δύναμης για κάθε πιστό

Γιαννης Μαστοράκος

Σχόλια