ΟΙ «λόγοι» & το «βιβλίον» της προφητείας του Δανιήλ (μέρος 1ο)

Και συ, Δανιήλ, έγκλεισον τους «λόγους» και σφράγισον «το βιβλίον», έως του εσχάτου καιρού· Δαν.12:4)
Εκτιμάται ότι:
1ον. Ως προς τον καιρό και τον τόπο: Αυτή δόθηκε τον τρίτο χρόνο του Κύρου βασιλιά της Περσίας, την 24η ημέρα τού πρώτου μήνα, δύο χρόνια δηλαδή μετά την επιστροφή των Ιουδαίων από την Βαβυλώνα στην Παλαιστίνη το 534π.χ., κι ενώ ο Δανιήλ στεκόταν κοντά στην όχθη τού ποταμού Τίγρη.(Δαν.10:1-4)
2ον. Ως προς τον τρόπο που δόθηκε: Αυτή αποκαλύφτηκε στον Δανιήλ, δια οράματος. (Δαν.10:4)
3ον. Αυτός που αποκαλύπτει είναι ο Θεός: Η εικόνα του ανθρώπου «ντυμένος λινά», τον οποίο ο Δανιήλ βλέπει με το «σώμα να είναι σαν βηρύλλιο, το πρόσωπό του σαν θέα αστραπής, τα μάτια του σαν λαμπάδες φωτιάς , οι βραχίονές του και τα πόδια του σαν όψη χαλκού αστραφτερού και η φωνή των λόγων του σαν φωνή πλήθους», παραπέμπει, -όπως κι άλλοι προφήτες έχουν δείξει,- στην εικόνα του Κυρίου. (Δαν.10:6, Ιεζ.1:24, Αποκ.1:14) Η μοναδική εμφάνισή του σε σχέση με την περίοπτη θέση του στ’ όραμα, μας οδηγεί στο ίδιο συμπέρασμα, καθώς τον δείχνει στο μέσον του ποταμού, «επάνω από τα ύδατα», να ξεχωρίζει από τους άλλους δύο αγγέλους, -συνομιλητές του Δανιήλ,- που ήταν στα δεξιά και αριστερά του ποταμού, καθώς κι από τον Μιχαήλ, για τον οποίον λέει πως είναι «εις εκ των αρχόντων» -αρχάγγελος δηλαδή,- φύλακας του Ισραήλ και τίποτα περισσότερο. (Δαν.12:1, Αποκ.12:7)
Άλλωστε, οι λόγοι «της γραφίδος της αλήθειας», όπως ονομάζει το «βιβλίο της προφητείας» ο Δανιήλ, που παραπέμπουν στα επερχόμενα, τα μέλλοντα και πολύ περισσότερο στα έσχατα, είναι αδύνατον να προβλεφθούν πόσο μάλλον και να εκπληρωθούν, από αγγέλους στον ουρανό η από ανθρώπους στην γη, παρεκτός του Κυρίου, ο οποίος είναι ο μόνος πιστός σ ’ότι υπόσχεται! (Εβρ.10:23, Ησα.44:7)
Έτσι λοιπόν, θέλοντας να δείξει «περισσότερο προς τους κληρονόμους τής υπόσχεσης το αμετάθετο της βουλής του», όπως λέει ο Παύλος, εγγυάται «μεταχειριζόμενος ως μέσον τον όρκο», ότι ΑΥΤΑ ΘΑ ΕΚΠΛΗΡΩΘΟΥΝ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ, ΟΠΩΣ Ο ΙΔΙΟΣ ΘΕΛΕΙ ΚΑΙ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ! (Εβρ.6:17, Δευτ.7:9, A΄Θεσ.5:24 κ.αλ.)
ΟΙ «λόγοι» & το «βιβλίον» της προφητείας
ΤΟ ΠΡΏΤΟ μέρος της προφητείας που εξετάζουμε στην ενότητα αυτή και λέει: «Συ, Δανιήλ, έγκλεισον τους «λόγους» και σφράγισον «το βιβλίον», έως του εσχάτου καιρού», διακρίνεται σε δύο μέρη.
Ένα αφηγηματικό (κεφ.1-6) κι ένα προφητικό (κεφ.7-12).
Το αφηγηματικό μέρος του βιβλίου, περιλαμβάνει περιπέτειες και γεγονότα από τις προσωπικές εμπειρίες του Δανιήλ και των φίλων του και έχουν διδακτικό χαρακτήρα. (κεφ.1-6)
Το δεύτερο μέρος του βιβλίου αποτελείται από τους «λόγους» που γράφτηκαν με βάση τα όνειρα, τα οράματα και τις αποκαλύψεις του Δανιήλ στον οποίον δόθηκαν, αφενός μεν για να ενθαρρύνουν τον δοκιμαζόμενο λαό του Ισραήλ αλλά και ν’ αποκαλύψουν σε όλους, πως η παντοδυναμία και η παρουσία του Θεού στην ιστορία του κόσμου, είναι ισχυρότερη από τις εύθραυστες κοσμικές δυνάμεις που διαδέχονται η μία την άλλη, μέχρι αυτές να εκλείψουν τελείως!
Έτσι λοιπόν μέσα στο έργο του Δανιήλ έχουμε ένα ξεχωριστό ως προς τον χαρακτήρα του «βιβλίο», οι «λόγοι» του οποίου διερευνούν διεξοδικά,
α) τον «καιρό διά τους μέλλοντας να κληρονομήσωσι σωτηρίαν» (Εβρ.1:14, Α΄Πετρ.1:10 κ.αλ.) και
β) «προβλέπει» με μοναδικό τρόπο, τα γεγονότα «της παγκόσμιας ιστορίας από την εποχή του Δανιήλ μέχρι τα τέλη των αιώνων»! (Δαν.2:28 κ.αλ.)
Αναλυτικά: Τι περιλαμβάνει αυτό το βιβλίο
1ον Το όνειρο της εικόνας. Συνέβη στον δεύτερο χρόνο της βασιλείας του Ναβουχοδονόσορ. (601-561π.χ.) Για πρώτη φορά γίνεται αναφορά στα «Τέσσερα Βασίλεια» και στην μετά από αυτά εποχή την «αιώνια Βασιλεία του Θεού»! (Δαν.2:1-τέλ)
2ον Το πρώτο όραμα. Σ’ αυτό γίνεται λόγος πάλι για τα τέσσερα Βασίλεια η «θηρία» όπως ο ίδιος αποκαλεί, την «τέταρτη αυτοκρατορία» η οποία του έκανε ιδιαίτερη εντύπωση για την σκληρότητά της, τα «Δέκα Κέρατα», το «έτερο κέρας» αυτής και τελειώνει λέγοντας, ότι οι βασιλείς αυτών θα πέσουν και την εξουσία θα την παραλάβουν για πάντα οι άγιοι του Υψίστου. (Δαν.7:1-τέλ)
3ον Το δεύτερο όραμα. Η «Ελληνική αυτοκρατορία» που παριστάνεται με το «τρίτο θηρίο» και τα «Τέσσερα Κέρατα» αυτής. (Δαν.8:1-τέλ)
4ον Η αποκάλυψη του μυστικού των «εβδομήντα εβδομάδων». Αυτές εξηγήθηκαν από άγγελο του Κυρίου που επισκέφτηκε τον Δανιήλ, σαν «εβδομήντα επταετίες» η 490 χρόνια! (Δαν.9:1-τέλ)
5ον Το τρίτο όραμα «ένας άντρας ντυμένος λινά». Δόθηκε στον Δανιήλ δύο χρόνια μετά την επιστροφή των Ιουδαίων στην Παλαιστίνη το 534π.χ.
Αυτό τ’ όραμα (το 3ο) χωρίζεται σε τέσσερις ενότητες:
(1η ενότητα) -ο Αλέξανδρος και η διαίρεση του βασιλείου του σε τέσσερα μικρότερα
Εδώ γίνονται αναφορές για το «δεύτερο και το τρίτο βασίλειο» και τον «Βασιλιά των Ελλήνων» που θα υπερισχύσει των Περσών, –του δεύτερου βασιλείου,- τον αιφνίδιο θάνατο του Αλέξανδρου και η διαίρεση του βασιλείου του σε τέσσερα υποδεέστερα. (Δαν.10:1-τέλ & 11:1-4)
(2η ενότητα) -Άνοδος και πτώση των τεσσάρων Ελληνιστικών βασιλείων
Το όραμα συνεχίζεται από το κεφ. (11:5-30) με αναφορές στον ανταγωνισμό των βασιλιάδων του Βορρά και του Νότου που αντιπροσώπευαν τα δύο από τα τέσσερα σπουδαιότερα ελληνιστικά βασίλεια, του Σέλευκου και του Πτολεμαίου και τις μεταξύ τους συγκρούσεις.
(3η ενότητα) -Ο έσχατος καιρός
Από το χωρίο 31 του κεφ.11 και μετά, ο Δανιήλ μετατοπίζει το ενδιαφέρον της παγκόσμιας ιστορίας, κάνοντας ένα άλμα δύο χιλιάδων ετών προς τις έσχατες ημέρες και στον απόγονο του βασιλέως του βορρά, τον οποίον προσομοιάζει με το «βδέλυγμα της ερημώσεως» καθώς αναφέρεται στις εκστρατείες του κατά της Ιερουσαλήμ, τις δοκιμασίες των κατοίκων της από τον ίδιο, το στήσιμο του θρόνου του στον ναό του Σολομώντος, την βεβήλωση του «αγιαστηρίου της δυνάμεως», την «κατάργηση της παντοτινής θυσίας», την ανάδειξη του «Μαουζείμ» ενός αλλότριου θεού ξένου προς τους πατέρες του, καθώς και στον θάνατό του. (Δαν. 11:31-τέλ)
(4η ενότητα) -Το Τέλος
Εν συνεχεία, το ίδιο όραμα στο κεφ.12 «δείχνει», πως γεγονότα σαν κι αυτά που προαναφέραμε θα συμβούν στην περίοδο της παγκόσμιας «μεγάλης θλίψης» για να προκαλέσουν την επέμβαση του Κυρίου, δίνοντας ένα λυτρωτικό τέλος στην καταστροφική μανία του αντίχριστου. (Ματθ.24:22) Η Δευτέρα παρουσία του Ιησού Χριστού επισφραγίζεται με την εκπλήρωση όλων των υποσχέσεών Του προς τους αγίους όλων των εποχών και την ταυτόχρονη έναρξη της βασιλείας Του επί της γης, όπως αυτή είχε προαναγγελθεί στον Δανιήλ από την αρχή, με το όνειρο της εικόνας που είδε ο Ναβουχοδονόσορ. (Δαν.2:1-τέλ.,9:24-27κ.αλ.)
Τα γεγονότα του «ΤΕΛΟΥΣ» που θα λάβουν χώρα θα είναι τα εξής:
Πρώτα και κύρια θα φανεί η περίοδος της «μεγάλης θλίψης» όπως ο ίδιος ο Κύριος την ονομάζει, η οποία θα διαρκέσει 7 έτη! (Ματθ.24:21, Δαν.12:1,Αποκ.7:14 )
Μετά το ήμισυ αυτής της περιόδου που εξετάζουμε, διότι αυτό εννοεί όταν λέει. «θα είναι σε καιρόν, καιρούς, και μισόν καιρό» μετά δηλαδή από τα πρώτα 3,5 χρόνια και μέχρι το τέλος αυτής, (Δαν.12:7-11) θα συντελεστεί:
1ον. «Ο διασκορπισμός τής δύναμης του άγιου λαού». (Δαν.12:7) (αφορά ΟΛΟ τον λαό του Ισραήλ).
2ον.Η ταυτόχρονη «διάσωση των εκλεκτών εκ του λαού Ισραήλ»
3ον.Η «ανάσταση των νεκρών» του Κυρίου (η πρώτη ανάσταση) και
4ον.Η «φανέρωση των παιδιών Του Θεού» για να οδηγηθούν στην αιώνια δόξα που τους χάρισε ο Ιησούς Χριστός. (Δαν.12:1-3)
Η σημασία των φράσεων «έγκλεισον τους λόγους» & σφράγισον το βιβλίον έως του έσχατου καιρού»
Εάν εννοήσουμε, απ’ όσα ο Λόγος του Θεού μας διδάσκει, τι είναι αυτό που πρέπει να περιμένουμε πρώτα, ύστερα το άλλο και ούτω καθεξής, όπως π.χ. γίνεται με τον προγραμματισμό της ζωής μας, που για να πετύχει κάποιος τους στόχους του κάνει ένα βήμα την κάθε φορά, τότε θα καταλάβουμε την μέθοδο του Θεού και τι επιδιώκει λέγοντας, «έγκλεισον τους λόγους» & «σφράγισον το βιβλίον»
Όταν λοιπόν ο Κύριος διαμηνύει στον Δανιήλ πως «οι λόγοι» από το 12ο κεφ και μετά που περιγράφουν τις «ημέρες του τέλους», «ΕΙΝΑΙ κεκλεισμένοι και εσφραγισμένοι», φαίνεται, πως έτσι βάζει τις ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ που χρειάζονται.
Αυτά γράφτηκαν «διά τους μέλλοντας να κληρονομήσωσι σωτηρίαν» (Α΄Πέτ.1:10-12)
Εάν αυτοί οι λόγοι ωφελούσαν κάποια στιγμή τους ανθρώπους, αυτό θα εξαρτιόταν από το ΠΩΣ και σε ΠΟΙΟ χρόνο θ’ αποκαλυφτούν, αφού κατά την υπόσχεσή Του, τα πάντα έπρεπε να συγκεφαλαιωθούν στον Χριστό ΚΑΙ καθώς έλεγε, πως αυτοί έπρεπε να κρατηθούν μυστικοί και αδιερεύνητοι «έως εσχάτου καιρού» έδειχνε στον Δανιήλ, ότι οι λόγοι της προφητείας δεν υπηρετούσαν ούτε τον ίδιο, ούτε την εποχή του, ούτε και τον λαό Ισραήλ επί των ημερών του αλλά «ΕΜΑΣ», λέει ο απόστολος Πέτρος και «την ΧΑΡΗ που επρόκειτο να έρθει», για την οποία εκτός από τον Δανιήλ προέβλεψαν και άλλοι προφήτες (Α΄Πέτ.1:10-12)
Τα λόγια του Κυρίου βοήθησαν και τους Ισραηλίτες στο να Τον εμπιστεύονται
Εν τούτοις, οι ίδιοι λόγοι που δείχνουν την παντοδυναμία του Θεού καθώς και την παρουσία Του στην ιστορία του κόσμου, βοήθησαν ακόμα σε δύο πράγματα υπηρετώντας έτσι και την εποχή που ελέχθησαν:
α) Τον δοκιμαζόμενο λαό Ισραήλ σε συνθήκες αιχμαλωσίας να ανακτήσει το θάρρος του, και
β) να προσβλέπει με εμπιστοσύνη στο μέλλον, κρατώντας αμείωτο το ενδιαφέρον του έως την εγκαθίδρυση της βασιλείας Του από τον «Υιό του ανθρώπου», (Δαν.7:13) ο ερχομός του οποίου συνδυάζεται με την έναρξη του «εσχάτου καιρού» και την άρση κάθε μυστικού εκ μέρους Του!
Στους «έσχατους καιρούς» η βασιλεία του Θεού υπόθεση όλων των λαών του κόσμου
Οι έσχατοι καιροί, άρχισαν 483 χρόνια μετά τον Δανιήλ, «από την έκδοση του προστάγματος για να ανοικοδομηθεί η Ιερουσαλήμ, έως του Χριστού του Ηγουμένου», (Δαν.9:25) χρόνος που όπως αποδείχθηκε, αντιστοιχούσε στην ενημέρωση του λαού Ισραήλ για να προετοιμαστεί για τον ερχομό του Μεσσία και να κατανοήσει την αναγκαιότητα της παρουσίας Του.
Μετά την παρέλευση των 69 εβδομάδων όπως λέει ο Δανιήλ η αλλιώς των 483 χρόνων όπως ερμηνεύεται, εμφανίζεται δια της επίγειας διακονίας του ο Ιησούς Χριστός διακηρύττοντας ότι, «ο καιρός συμπληρώθηκε και η βασιλεία τού Θεού πλησίασε». (Μάρκ.1:15) Η αναγγελία αυτή έρχεται να ανατρέψει τα πάντα απ’ όσα γνώριζαν μέχρι τότε, γιατί φανέρωνε την λήξη της παλαιάς οικονομίας όπου ο Θεός αποκαλυπτόταν μόνο στον λαό Ισραήλ και την έναρξη της Νέας οικονομίας, σύμφωνα με την οποία η βασιλεία του Θεού θα γινόταν υπόθεση όλων των λαών του κόσμου!
Οι λόγοι του Κυρίου θ’ αποκαλύπτονταν στους «συνετούς»
Στην Νέα περίοδο που ξανοιγόταν για την ανθρωπότητα με πρωτοστατούσα την Κ.Δ. ο Θεός κάνει γνωστό στους ανθρώπους το σχέδιο της σωτηρίας Του!
Οι λόγοι του Κυρίου από μυστικοί που ήταν, τώρα φανερώνονται. Στο εξής θ’ αποκαλύπτονταν στους «συνετούς»! (Δαν.12:10) Πρώτα στους δούλους Του εργάτες του ευαγγελίου και ύστερα σε όποιον με αγαθή προαίρεση τους ερευνούσε συστηματικά και επισταμένα…στους πιστούς δηλαδή κι ερευνητές της αλήθειας, που ο Ιησούς Χριστός «θα σώζει διαμέσου της απλότητας τού κηρύγματος». (Α΄Κορ.1:21).
Αυτό φάνηκε σε πολλά από τα κηρύγματα του Ιησού αλλά και από το γεγονός, ότι οι αιτιάσεις και οι αναφορές του εν λόγω «βιβλίου» 600 χρόνια αργότερα περνούν στο βιβλίο της αποκάλυψης! Μια συρραφή από προτροπές και οράματα που ο Ιωάννης έγραψε καθ’ υπαγόρευση του Ιησού Χριστού ΚΑΙ αντίθετα μ’ ότι είχε πει στον Δανιήλ, στον ίδιο διαμηνύει, «να μην σφραγίσει τα λόγια τής προφητείας αυτού τού βιβλίου επειδή ο καιρός είναι πλησίον». (Αποκ.22:10)
Το «πλησίον» μπορεί ν’ αποδείχτηκε έως σήμερα ένα αρκετά μακρύ χρονικό διάστημα διάρκειας 2000 χρόνων αλλά για τον Κύριο ήταν ικανό, για να προστεθούν στην εκκλησία Του, οι προσδιορισμένοι για την Βασιλεία του Θεού πιστοί.
Μαστοράκος Γιάννης