Οι διώξεις των χριστιανών φαινόμενο των εσχάτων ημερών

Από το ξεκίνημα του χριστιανισμού έως στις ημέρες μας, όταν μιλάμε για διώξεις χριστιανών, εννοούμε την κάθε μορφή σωματικής βίας και ψυχικού καταναγκασμού απ’ όπου και να προέρχονται με αιτία το ευαγγέλιο! Το κήρυγμα της Βασιλείας του Θεού αν και δεν αφορούσε επίγειες βασιλείες, υπήρξε δυστυχώς αντικείμενο διωγμών κάθε μορφής από Γραμματείς και Φαρισαίους έως αυτοκράτορες…Αυτό συνέβαινε από την πρώτη κιόλας αποστολική περίοδο, όπως και την περίοδο του Μεσαίωνα και στα νεότερα χρόνια της ανθρώπινης ιστορίας επίσης. (Α΄Πετρ.2:20, 3:14, 4:14)

Κάθε αναφορά στ’ όνομα του Ιησού Χριστού, προκαλούσε από πάντοτε αντιδράσεις που καμιά φορά έπαιρναν διαστάσεις φαινομένου. Για την σφοδρότητα αυτών των διωγμών, καθώς και για τον ιδιαίτερο χαρακτήρα που θα πάρουν τις έσχατες ημέρες, ο Κύριος μας έχει προειδοποιήσει. Μας έχει πει π.χ. ότι οι «καιροί τότε θα είναι πονηροί», και πως μεταξύ των ανθρώπων θα επικρατεί έντονα η σύγχυση, ο φόβος και η αβεβαιότητα για δεινά που θα επηρεάσουν όλη την οικουμένη…Και πως οι συνθήκες αυτές δεν γίνεται να μην επηρεάσουν και τους χριστιανούς, που όμως σε σύγκριση με τους άλλους ανθρώπους που έχουν αγνωσία Θεού, οφείλουν να είναι στερεωμένοι πάντοτε στον Λόγο Του, προσηλωμένοι στην ελπίδα της δευτέρας ελεύσεώς Του και άγρυπνοι φρουροί των ψυχών τους, για να μην γίνει σε κανέναν από αυτούς το ευαγγέλιο, «λίθος προσκόμματος και πέτρα σκανδάλου»! (Α΄Πέτ.2:8, Ματθ.13:21)

Τι λέει για τις διώξεις των χριστιανών ο ευαγγελιστής Ματθαίος

Ο Ματθαίος σε όλο το 10ο κεφ. κάνει εκτενή αναφορά σε διωγμούς που επρόκειτο να υποστούν οι απόστολοι, οι μαθητές των αποστόλων και όσοι εν συνεχεία θα μαθήτευαν κοντά τους, χωρίς να διαφαίνεται κάποιο τέλος σ’ αυτό, «μέχρις ότου έρθει ο Υιός τού ανθρώπου». (Ματθ.10:23)

Χαρακτηριστική είναι και η αναφορά που κάνει πάλι στο 24ο κεφ. για το ίδιο θέμα, το οποίο μάλιστα συσχετίζει άμεσα με τα τελευταία σημεία των «έσχατων καιρών», αφού οι χριστιανοί θα ζουν τότε σε συνθήκες αβεβαιότητας και σύγχυσης. Οι Ακαταστασίες, οι πόλεμοι, οι πείνες, οι αρρώστιες, οι ταραχές, οι φυσικές καταστροφές, οι ψευδοπροφήτες, οι δαιμονικές διδασκαλίες, η αύξηση της ανομίας και της επιθυμίας των ανθρώπων να κάνουν το κακό, θα δημιουργήσουν ένα εκρηκτικό μείγμα που θα βασανίζει την ψυχή των δικαίων. (Ματθ.24:9-12)

Αυτή την εικόνα δεν θα την σηκώσει ο Χριστός από την γη μέχρι ο ίδιος να έρθει κατά την υπόσχεσή Του. Έως τότε είμαστε υποχρεωμένοι να ζούμε μέσα σ’ αυτή, προσέχοντας την ζωή μας σύμφωνα με το ευαγγέλιο. Αυτό δείχνει άλλωστε το επόμενο εδάφιο που λέει ότι, «εκείνος που θα υπομείνει μέχρι τέλους, αυτός θα σωθεί». (Ματθ.24:13)

Τι λέει ο ευαγγελιστής Μάρκος

  1. Εσείς, όμως, να προσέχετε στον εαυτό σας· επειδή, θα σας παραδώσουν σε συνέδρια, και θα σας δείρουν σε συναγωγές, και θα σταθείτε μπροστά σε ηγεμόνες και βασιλιάδες εξαιτίας μου, για μαρτυρία σ’ αυτούς.
  2. …ο δε υπομείνας έως τέλους

Ο ευαγγελιστής Μάρκος από την αρχή του κεφ.13 αποκαλύπτει εσχατολογικά σημεία και με το εδ.9  δίνει οδηγίες στους μαθητές να έχουν την προσοχή τους και να εγκρατεύονται, διότι οι άνθρωποι θα εκδηλώνουν ανάρμοστες συμπεριφορές και θα τους καταδιώκουν εξ αιτίας της πίστης τους…Το εδ.10 εξηγεί ότι στον καιρό που το «τέλος» θα πλησιάζει και το ευαγγέλιο θα εκπληρώνει την αποστολή του επί της γης, οι διωγμοί εναντίον της εκκλησίας του Χριστού θα συνεχίζονται, πράγμα που το καταδεικνύει με την δεύτερη πρόταση του εδ. 13 που λέει το ίδιο σημαντικό όπως κι ο Ματθαίος: «ο δε υπομείνας έως τέλους, ούτος θέλει σωθή».

Τι λέει ο ευαγγελιστής Λουκάς

Ο Λουκάς όταν κάνει λόγο σε διωγμούς, δεν αναφέρεται σ΄αυτούς μόνο που υπέστησαν οι πρώτοι μαθητές αλλά και σ’ εκείνους που  ακολούθησαν μετά από αυτούς, φτάνοντας διαχρονικά μέχρι τις ημέρες τις δικές μας, όπου τα σημεία του «τέλους» εκπληρώνονται σαν τρελά!

Τι λέει: 12 Προ δε τούτων πάντων θέλουσιν επιβάλει εφ’ υμάς τας χείρας αυτών, και θέλουσι σας καταδιώξει, παραδίδοντες εις συναγωγάς και φυλακάς, φερομένους έμπροσθεν βασιλέων και ηγεμόνων ένεκεν του ονόματός μου·  

16 Θέλετε δε παραδοθή και υπό γονέων και αδελφών και συγγενών και φίλων, και θέλουσι θανατώσει τινάς εξ υμών, (Λουκ.21:12-19)

Η φράση «Προ δε τούτων πάντων», (κεφ.21:12) έχει προφανώς διττή έννοια…Η μια ασφαλώς θ’ αφορούσε τους ίδιους τους αποστόλους, οι οποίοι εξ αρχής όπως γνωρίζουμε εκδιώχθηκαν. Η ίδια φράση πάλι δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη «πριν απ’ όλα αυτά», για τον λόγο ότι το «Προ» είναι πρόθεση και όχι χρονικό επίρρημα, κάτι που μπορεί να σημαίνει και «κυρίως» η «πάνω απ΄ όλα».

Είναι δηλαδή σαν να τους έλεγε, ότι «κυρίως» αυτό που πρέπει να σας απασχολεί κατόπιν αυτών που σας είπα για τους έσχατους καιρούς και  «πάνω απ’ όλα», να προσέχετε στους εαυτούς σας, για τον λόγο ότι θα σας διώξουν, φυλακίσουν, κακομεταχειριστούν και «τινάς εξ υμών» θα θανατώσουν ακόμη. (Λουκ.21:12-19)

Το «τινάς εξ υμών» που λέγεται στο εδ.16 από τον Ιησού Χριστό, πιθανόν να έχει να κάνει με μάρτυρες της εποχής εκείνης, αφού δύο με τρία χρόνια μετά την ημέρα της Πεντηκοστής άρχισαν οι διώξεις των πρώτων χριστιανών και των αποστόλων.

Στο ίδιο εδ.16 ο Λουκάς αναφέρει ότι οι απόστολοι δεν παραδόθηκαν για να φυλακιστούν, να βασανιστούν η και να εκτελεστούν ακόμα υπαιτιότητα των οικογενειών τους, συγγενών η φίλων τους…Σ’ ορισμένους απ’ αυτούς προφανώς και συνέβη αυτό από κάποιους αήθεις “συγγενείς” και “φίλους”…Όμως από τα συμφραζόμενα και των άλλων ευαγγελιστών που αναφέρονται στο ίδιο θέμα, μας επιτρέπει να σκεφτόμαστε πως την πλήρη εκπλήρωση του εδ.16 θα την δούμε στην περίοδο της «μεγάλης θλίψης». (εύχομαι να μην την δούμε οι ίδιοι…). Αυτό θα το δούμε διεξοδικά στην ενότητα «οι διώξεις των χριστιανών στην μεγάλη θλίψη».   

Ένα δυο συμπεράσματα

  1. Εάν πρέπει κατά τον Ιησού Χριστό να κηρυχτεί το ευαγγέλιο σ’ όλο τον κόσμο, αυτό δεν μπορεί να γίνει χωρίς να φέρει αντίσταση ο διάβολος, ο οποίος επειδή γνωρίζει πως «ολίγον καιρό έχει», ως «λέων ωρυόμενος περιτριγυρίζει ποιον να καταπιεί», για να του αφαιρέσει την σωτηρία του Ιησού Χριστού και την δόξα που θα του έδινε ο Θεός στην νέα κτίση.
  2. Αξιοσημείωτο είναι, ότι όπως οι άλλοι ευαγγελιστές έτσι κι ο Λουκάς δίνει έμφαση στην απόκτηση υπομονής, που μάλλον φαίνεται ότι είναι το εισιτήριο για την σωτηρία, αφού λέει: «διά της υπομονής σας αποκτήσατε τας ψυχάς σας». (Λουκ.21:19)

Σημ. Διαβάστε επίσης:, «βλέπετε μη σας πλανήση τις»  και «ο σπόρος της βασιλείας επί τα πετρώδη»

Μαστοράκος Γιάννης

Σχόλια